تک جملات از میان آثار سهراب سپهری

شاید از میان بزرگان شعر معاصر هیچ کس تک جملاتش مانند سهراب دستمایه خطاطان و نویسندگان قرار نگرفته باشد. قبل از اینکه قسمتهایی از اشعار این شاعر رو براتون بنویسم می خواستم پیشنهاد کنم که شعر " پیامی در راه " و"سوره تماشا " رو حتما بخونید. بقیه سروده ها به اندازه کافی معروف هستند . --- تا شقایق هست زندگی باید کرد --- زن زیبایی آمد لب آب آب را گل نکنیم روی زیبا دو برابر شده است --- هر کجا هستم باشم آسمان مال من است --- من اناری را می کنم دانه و به دل می گویم خوب بود این مردم دانه های دلشان پیدا بود --- بهترین چیز رسیدن به نگاهی ست که از حادثه عشق تر است --- زندگی حس غریبی ست که یک مرغ مهاجر دارد ---

من در این تاریکی
فکر یک بره روشن هستم
که بیاید علف خستگی ام را بچرد

---

آسمان پر شد از خال پروانه های تماشا
عکس گنجشک افتاد در آبهای رفاقت
شاخه مو به انگور مبتلا بود
پیچکی دور تماشای خدا خواهد پیچید

---

زن دم درگاه بود با بدنی از همیشه

---

حنجره جوی آب را قوطی کنسرو خالی زخمی می کرد

---

هیچ کس زاغچه ای را سر یک مزرعه جدی نگرفت

---

من به اندازه یک ابر دلم می گیرد

---

زندگی یعنی یک سار پرید
از چه دلتنگ شدی
دلخوشی ها کم نیست
مثلا این خورشید
کودک پس فردا کفتر آن هفته

---

در گشودم قسمتی از آسمان افتاد در لیوان من
آب را با آسمان نوشیدم

---

صدای آب می آید
مگر در نهر تنهایی چه می شویند
لباس لحظه ها پاک است

---

زیر بیدی بودیم
برگی از شاخه بالای سرم چیدم
گفتم چشم را باز کنید
آیتی بهتر از این می خواهید؟
می شنیدم که بهم می گفتند
سحر می داند سحر

---

رهزنان را خواهم گفت کاروانی آمد بارش لبخند

---

من چه سبزم امروز
و چه اندازه تنم هشیار است
نکند اندوهی سر رسد از پس کوه

---

تا اناری ترکی برمی داشت دست فواره خواهش می شد

---

دچار یعنی عاشق
و فکر کن که چه تنهاست
اگر ماهی کوچک دچار آبی دریای بیکران باشد
چه فکر نازک غمناکی

---

زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود

---

رخت ها را بکنیم آب در یک قدمی ست

---

مرگ پایان کبوتر نیست

---

پرده برداریم بگذاریم که احساس هوایی بخورد
کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد